A Tesla egy egyedi részvény a piacon, melynél eddig egyetlen nagy befektető sem járt sikerrel a részvény shortolásával hosszú távon. Opciós kereskedése Amerikában a legnagyobb önálló hányadot foglalja el a részvényopciók piacából, és egyes napokon akár 10-ből 3 részvényopció a TSLA derivatívája.
A cég többségi részvénytulajdonosa, és vezérigazgatója Elon Musk a föld leggazdagabb embere, és Donald Trump amerikai elnök nem hivatalos jobbkeze. Vállalata eddig minden évben a legtöbb tisztán elektromos autót adta el. Az amerikai elnökválasztás utáni erősödésnek hála, 2024 decemberében pedig először lépte át a cég az 1.5 billió dolláros piaci kapitalizációt, ezzel hetedik legértékesebb vállalattá válva a földön. De valóban ér ennyit a vállalat, és ezáltal a részvénye, vagy ez csak egy átverés?
A cég elemzését a fundamentumainak megvizsgálásával érdemes kezdenünk. Még akkor is, ha a Tesla esetében ezeknek kisebb hatása van a részvényárra, mint más vállalatoknál. Egy mérőszám azonban minden negyedéves jelentésen nagy figyelemmel van kísérve: az „operating margin”.
Ez a szám megmutatja megkora hányada marad meg a bevételnek a költségek levonása után, az adók és kamatok kifizetése előtt. Tehát tükrözi a cég profittermelő képességét, és különösen fontos az elektromos autó szektorban, ahol az akkumulátorok és a folyamatos technológia fejlesztések költségessége miatt gyakoriak a vékony marginok.
A Tesla esetében a következő probléma alakult ki: az árrés lassú de folyamatos növekedésének 2022 végén vége lett, és azóta több mint feleződött a cég operating margin-ja. Aktuálisan még az utolsó negyedévben is csökkent, így majdnem megegyezik a 2021-es szintjével.

Mi állhat a hátterében ennek?
Korábban a vállalat startup-nak volt tekinthető, így a túlélés és a gyártási infrastruktúra kiépítése volt a középpontban. Ehhez minél vastagabb árrésekre van szükség, amely magasabb autóárakkal érhető el, és mivel a Tesla kezdetben túlkeresletet tapasztalt, ezzel nem is volt probléma.
2022-ben ugyanakkkor Musk elkezdte a korábbinál gyakrabban csökkenteni a Model Y és 3 árát, amelyek a bevétel döntő forrásai. A gondolat az, hogy a Tesla kiépült gyártósorát, és technológiai előnyét kihasználva a konkurencia alá menjen árral, élénkítve a keresletet, amely moderálódott az évek alatt a korábbi rekord megrendelésekhez képest.
Ugyanakkor, ennek a hatását láthatjuk az „operating margin” csökkenésében is. Összesen 20%-kal csökkentett a modellek árain csak 2023-ban Musk. Szemben egy nagy árcsökkentéssel, inkább folyamatosan akár hetente csökkentette az árakat a Tesla. Viszont az ár-változtatások kiszámíthatatlansága és gyakorisága ártott a keresletnek is.
Egyfelől a beavatkozás lenyomta a használt Tesla árakat drasztikusan, ezáltal a saját másodpiaca is konkurense lett a cégnek, másfelől a már elköteleződött vásárlók vártak a döntésükkel, mert nem lehetett előre tudni mikor lesz potenciálisan olcsóbb az autó, amit venni akarnak. A periódusban a cég ellen dolgozott az alapkamat folyamatos emelése is, amely lecsökkentette az új lízingszerződések számát, a törlesztőrészletek megnövelésével.

A keresletet megvizsgálva kifejezetten látványosak a számok. Míg 2023-ig a kézbesített autók száma erőteljesen tudott növekedni, a számok stagnálnak jelenleg, illetve először fordult elő, hogy 2024-ben visszaesett a teljes évi kézbesített autók száma, mely 1.81 millióról 1.79 millióra csökkent 2023-hoz képest.10 éve nem történt ilyen a Tesla életében.
Januárban Európa legnagyobb gazdaságában és a legtöbb elektromos autót vásárló Németországban 59%-kal, Franciaországban 63%-kal, Norvégiában 38%-kal csökkent a kereslet egy évvel azelőtthöz képest. Februárban tovább folytatódott a gyengülés Németországban 76%-kal, míg Franciaországban 26%-kal a tavalyi adatokhoz viszonyítva. Kitekintve a Tesla második legnagyobb piacára Kínára, februárban majdnem 50%-kal kevesebb Teslát gyártottak februárban, amely arra enged következtetni, további keresletcsökkenésre számít a vállalat a térségben.
Mit mond erre Elon Musk?
2024 utolsó negyedéves jelentésében minden elektromos autót érintő keresletcsökkenésről beszélt, mint általános problémáról, annak ellenére, hogy a General Motors megduplázta elektromos autó eladásait az utolsó negyedévben, tavaly 40 000 kézbesített autóra. A számból ugyanakkor látszik, míg a GM a második legtöbb elektromos autót eladó vállalat Amerikában, messze elmarad a Tesla mögött.
Ezen kívül aggasztó, hogy januárban Németországot vizsgálva, nem beszélhetünk általános keresletcsökkenésről, mert a hazai és kínai elektromos autók kereslete növekedett 54%-kal, ugyanabban a hónapban, amikor a Tesla számai csökkentek.
A konkurenciáról Musk nem beszélt egy negyedéves jelentésben sem tavaly, nem is szokott, ugyanis szerinte nincs igazi konkurenciája a Tesla autóinak technológiailag. Viszont 2024-ben már olvasható a teljes évre vonatkozó számokból, hogy a BYD piaci részesedést vett el Kínában és globálisan a vállalattól. Míg a teljes évben többet adott el a Tesla, ezzel megőrizve az elektromos autók királya címet, az utolsó negyedévben a BYD megelőzte 100 000 tisztán elektromos autóval. Egyértelmű az év végi keresleti gyengülése a vállalatnak, kifejezetten Kínában, ahol nincsenek védővámok a Tesla javára, illetve Európában, ahol Musk politikai megszólalásai az európai emberek palettájának túlságosan radikálisak lehetnek.
Alakíthatta a keresletet, az új Model Y megjelenése is, mert az emberek késleltethették vásárlásukat, illetve a német választások Musk kommentjei nélkül is kiválthattak olyan bizonytalan érzetet az emberekben, amelyben nem akarnak autót venni.
Mi a helyzet a Cybertruck-kal?
A Cybertruck iránt kezdetben gyakorlatilag kilőtt a kereslet. Viszont magas gyártási költséggel rendelkezik, és ebből fakadó magas ára miatt már nem veszik sokan, inkább a „hype” generátoraként mondható sikeresnek, mind a részvényár, mind a bevétel tekintetében. Musk szerint is csak 1-2 éven belül lesz profitábilis.
A Model X és S pedig kezdetben fontos építőkövei voltak a cégnek, de mára 20-ból csak 1 legyártott Tesla X, S, vagy Cybertruck. Ezek alapján jól látszik, míg hatalmas katalizátorként viselkedett az új modell hangoztatása 2023 januárban, és megállította a papír esését, ezzel kitakarva a durva EPS gyengülést, jelenleg nem igazán járul hozzá a bevételhez, és gyakorlatilag elpárolgott a kereslete.
Csak színjáték, vagy valódi hátszél lesz Musk friss barátságából?
Egyes elemzők szerint Elon Musk új politikai karrierje többet árt a részvénynek, mint használ, ezzel pedig a befektetők is egyet értenek a részvény aktuális pályája alapján. A részvény szinte teljesen eltörölte a választás utáni erősödését, ugyanakkor még mindig jóval a tavaly áprilisi mélypont felett jár.
A Tesla jövőjét technológiai vállalatként hirdeti Musk, és rengeteget költ a Tesla a mesterséges intelligencia és a robotika fejlesztésére. A gondolat az, hogy az új olcsóbb modell egy önvezető „Cybercab” lesz, melyet már 2026-ban gyártani fog a Tesla, és így hamarosan új bevételi szegmensre tenne szert. Annak ellenére, hogy korábban személyesen állította le Musk az olcsóbb Model 2 terveit, az új autó 30 000 dollárnál fog kezdődni. Ennek eredményeképpen a következő 1-2 évben Musk szerint 50%-kal fog nőni a kézbesített autók száma, majd eléri az évi 20 milliót is 10 éven belül.
Idén, és a tavalyi jelentésekben rendszeresen hallhattuk Musk-ot kihangsúlyozni ezt a számot, amely elérése a Tesla régóta felállított célja. Ugyanakkor ma a világon 90 millió (elektromos és belső égésű motoros) autót adnak el, tehát ennek a számnak az értelmében a Tesla uralná a globális autópiac több, mint 20%-át, ami nem valami reális. Hiszen, kontextusba helyezve ezt a számot, tavaly 17.1 millió autót adtak el a teljes szektorban, amelyből 10 millió volt tisztán elektromos, míg a maradék hibrid. A 10 millió elektromos autóból pedig 1.79 millió volt Tesla. Közösen a BYD-val a tisztán elektromos autópiac 31%-át birtokolják. A számokból látszik milyen messze van a 20 millió eladott autó, és a 20%-os piaci részesedés a teljes szektorban.
De mit gondolnak a befektetők?
Egyfelől a piac meg van győződve, hogy nagy előnyt jelent a cégnek Musk politikai befolyása Donald Trump amerikai elnökre. Ez kamatozódhat akár pénzügyi támogatásban a Teslának, vagy ami még fontosabb, a szabályozás alakításban az önvezetés és a mesterséges intelligencia terén.
A Tesla önvezetése teljesen szoftver alapú, „immitation learning”-et használ az AI tanítására. Tehát a sokezer autójuk kameráinak felvételét, a SpaceX műholdjaiból kiépített Starlink internet szolgáltatással adatcenterekbe juttatja a szoftver. Ezután a cég, a Musk által sokat emlegetett, 100 000 Nvidia GPU által meghajtott saját mesterséges intelligenciáját tanítja vezetni, a felvételek elemzésével. Ennek a módszernek az előnye, hogy csak sima kamerák kellenek hozzá az autókra, nem pedig drága szenzorok.
Vannak ugyanakkor kételyek is ezzel a megközelítéssel. Míg a Waymo drága radarjai tökéletesen észlelik az úton lévő embereket, a szoftver már most is képes az autókkal közlekedni Amerikában, több városban is tesztüzemként. A Tesla önvezetésében ugyanakkor problémát tudnak okozni akár az időjárási körülmények is, például a köd vagy heves eső, mert teljesen szoftver alapú a program. Illetve szintén nem világos, hogy a sok millió óra különböző felvételt a mesterséges intelligencia fel tudja-e majd dolgozni, egy algoritmust alkotva belőle, ami alkalmas az önvezetésre, vagy még nem tart ezen a szinten az AI fejlettsége. Musk már idén az amerikai utakon ígéri tesztelni az önvezető Cybercab-et. Míg ez meglepő lenne, 2022-ben Musk megmondta, hogy a Model Y lesz a legtöbbet eladott autó a világon, megelőzve a benzineseket. Akkor ez alaptalan spekulációnak hangzott.
Így érthető, hogy a részvény megduplázódott a választások után, ugyanis ebben az egyenletben éppolyan fontos a technológia fejlesztése, mint a kormányzati szabályozás alakítása.
Trump bejelentett vámjai a Tesla saját CFO-ja szerint is nagyot árthatnak a cégnek, az alapanyagköltségeinek megemelésével.
A Trump kormányzat az elektromos autó vásárlásakor igényelhető, 7500 dolláros adókedvezmény eltörlését is említette, melyet még a Biden kormányzat vezetett be, és fontos a Tesla amerikai keresletének hátszeleként. Az utóbbi időben pedig felmerülnek kételyek, vajon Elon Musk mennyi időt tölt a Tesla vezetésével, és nem a kormányzatban tevékenykedve.
Hogyan alakult a részvényár ezek tükrében?
Míg az érthető, ha a pénzügyi mutatók rövid távon nem helyeznek nyomást a részvényre, azt, ha a cég fő termékének kereslete, amely a bevétel 80%-át adja stagnál, már minden befektető szemmel kíséri. A teljes évi kézbesítési adatok láthatóan nyomást helyeztek a részvényárra, megtörve a választás utáni gyors emelkedését. Az elmúlt 3 hónapban több mint 40%-ot esett az árfolyam, a választás utáni csúcshoz képest.
A befektetők a választások után, olyan jövőbeli növekedést áraztak a részvénybe, melyet az aktuális fundamentumok nem feltétlen tennének lehetővé. Jelenleg a korrekcióból látszik is a véleményváltozás.
A részvény továbbra is nagyon érzékeny Musk szavaira, de látszik a volatilitás csökkenéséből, hogy nem annyira, mint korábban. Az árfolyam jelenleg jóval az index hozama felett jár, és az utóbbi 3 hónapban negatív trendet követ. Cathie Wood 4 éven belül 2600 dollárra várja a részvényt, míg rengeteg elemző szerint most is túlértékelt.

2020-ban a JP Morgan 80%-kal helyezte a fundamentális értékét a cégre nézve a piaci ár alá. A következő évben 140%-kal emelkedett a részvény. Ugyanakkor 2020-ban 128%-kal növekedett a cég free cashflow-ja és az operating margin 2021-re triplázódott.
2024 áprilisában a JP Morgan elemzői közzétették, hogy az akkori 150 dollár körüli árfolyamnak még 35%-kal kellett volna csökkennie, hogy a cég elérje a fundamentális értékét. Ehhez képest az árfolyam 2024 decemberére 300 dollárt emelkedett. 2024-ben csökkent a vállalat profitja az előző évhez képest, vékonyodtak az árrései, és visszaesett keresletén nem segítettek kellően az árcsökkentések.
Egy biztos, ahhoz, hogy a részvényár jelenleg növekedjen konkrétumok lesznek szükségesek, mert a befektetők kezdik kiárazni most az árfolyamból, akármi is volt, amit beleáraztak az év végén.
A jelen cikkben leírt információk, elemzések a szerző magánvéleményét tükrözik, ezért a cikkben leírtak nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII. törvény (a továbbiakban: Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.
Comentários